Gasl, yıkamak demektir. Gusül ve iğtisal da, yıkanma anlamını taşır. Din deyiminde gusül: Bütün bedenin yıkanmasıdır, boy abdesti alınmasıdır. Gusül abdesti nasıl alınır, gusül abdestini hükmü nedir ve diğer tüm soruları Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yayınlanan açıklamaları sizlerle paylaştık.
Gusül abdesti ağza su alıp boğaza kadar çalkalamak, burna su çekmek ve bütün vücudu hiç kuru yer bırakmayacak şekilde yıkamak suretiyle yapılır.
Burada sayılan işlemler Hanefîlere göre guslün farzlarıdır. Birinin eksik bırakılması hâlinde gusül geçersiz olur. Guslün bu farzlarından başka bir de sünnetleri vardır.
Ben Rasulullah
‘i işittim şöyle buyuruyordu:
“Rasulullah
cünüplükten yıkanmaya şöyle başlardı.
−Önce ellerini yıkardı.
−Sonra sağ eliyle suyu sol eline boşaltır ve fercini (avret yerini) yıkardı.
−Sonra namaz abdesti gibi abdest alırdı.
−Sonra suyu alır ve parmaklarını saç köklerine sokar, tamamıyla suyun ulaştığına kani oluncaya kadar başını yıkardı.
−Sonra suyu elleriyle alır ve başının üzerine üç defa bolca dökerdi.
−Sonra vücudunun kalan yerleri üzerine su akıtırdı.
−Bundan sonra da ayaklarını yıkardı.”
“Rasulullah
gusül abdesti aldı.
−Fercini (avret yerini) yıkadı.
−Sonra elini yere veya duvara sürtüp ovaladı.
−Sonra namaz abdesti gibi abdest aldı.
−Sonra başına ve vücudunun tamamına suyu akıttı.
−Sonra oradan kenara çekilerek ayaklarını yıkadı.
−Kurulanması için kendisine bez parçası verdim. O bunu almaktan imtina etti. Eliyle şöyle ret işareti yaptı.”
“Rasulullah
‘in yanında yıkanma hususunda münakaşa ettiler.
Cemaatten biri:
−Bana gelince ben başımı şöyle şöyle yıkarım dedi.
Bunu üzerine Rasulullah
:
buyurdu.”
“Rasulullah
gusül abdesti aldığı zaman başının üzerine üç kere su boşaltırdı.
Haşim oğullarından bir kimse ona:
−Ama benim saçım çoktur, dedi.
Cabir bin Abdullah
:
− Rasulullah
‘in saçı senin saçından daha çoktu, hem de daha güzeldi dedi.”
“Rasulullah
bir sa’ su ile yıkanır ve bir müdd su ile de abdest alırdı.”
Âişe (r.anhâ) demiştir ;
“Rasulullah (s.a.v.) gusleder, 2 rekat
‘i ve sabah namazını
kılardı. O’nun guslettikten sonra abdesti yenilediğini hatırlamıyorum.”
Nafile ibadetlere düşkün olmasına rağmen Peygamber (s.a.v.)’in boy abdestinden sonra abdest almayı terketmeye devam etmesi son derece manidardır.
Tirmizî
, bu hükmün Sahâbe ve Tâbiînden pek çok zâtın ortak görüşü olduğunu bildirir. Hadislerin çoğunda gusle başlarken Rasulullah (s.a.v.)’ın abdest aldığı belirtilmiştir. Bu sebeble gusulden önce abdest almak, herkesçe bilinen sünnetlerden biridir. Fakat, rivayetlerde gusülden sonra da abdest aldığına dâir açıklık gelmemiştir.
Bu hadis-i şeriften anlaşıldığına göre, ister cunublukten dolayı, isterse başka bir nedenle yıkandıktan sonra namaz kılmak veya başka bir ibadet yapmak için yeniden abdest almaya gerek yoktur.
Abdullah İbn Ömer (r.anhuma)’dan rivayet edildiğine göre,
Rasûlullah’a gusul abdesti aldıktan sonra abdest almakla alakalı bir soru sorulunca O;
Hangi abdest gusulden daha iyi olabilir?
buyurmuştur.